FANDOM

"Urcuşul" este al șaselea episod al sezonului trei. A fost difuzat pe 5 mai 2013.

Acțiune Edit

Tywin plănuiește uniuni strategice pentru copiii lui. Melisandre se duce în ținutul Riverlands. Robb vrea să facă un compromis pentru a-și întări alianța cu cei din casa Frey. Roose Bolton decide ce trebuie făcut cu Jaime Lannister. Jon, Ygritte și sălbaticii trebuie să facă față unui urcuș înspăimântător.[1]

Rezumat Edit

Rondul de Noapte

Rendez-vous

În timp ce Jon Snow este ”reţinut” de Ygritte, Samwell a rămas la etapa serenadei. El campează în mijlocul pădurii îngheţate alături de Gilly şi băiatul ei. Sam se simte umilit în timp ce Gilly îl dă lecţii despre cum se aprinde focul; băiatul grăsun scoate un pumnal din mantia lui ca să se laude cu el, dar nu are prea mult succes. Fata pare mai interesată de locurile de la sud de Zid şi se minunează de tot ceea ce vede în jur, indiferent de ce crede Sam. Gilly îl convinge pe Sam să cânte, chiar dacă, mai degrabă, ar trebui să se întâmple invers. Sam începe să cânte.

În vârful stâncii

În nordul îndepărtat, oamenii lui Tormund se pregătesc să se suie pe Zid. Jon este speriat, lucru care nu ne surprinde, ţinând cont că trebuie să urce un zid înalt cât un munte, cu o pantă dreaptă de 90°. Ygritte încearcă să se îmbărbăteze, chiar dacă şi ea se teme să urce Zidul, dar este curioasă cum se vede lumea de sus. Jon a mai văzut priveliştea de sus, aşa că nu-i pasă – se vede în ochii lui. Ca să depăşească momentul tensionat, încep să vorbească între ei: mai întâi Ygritte îşi aminteşte fiecare detaliu din seara anterioară, ce a făcut cu Jon şi cum; Jon se jenează – se pare că dincolo de Zid rolul sexelor s-a inversat – apoi ea îi spune că ştie că Jon nu a trădat ciorile şi că schimbarea lui a fost doar o dramă. Jon rămâne surprins, iar Ygritte îi promite că va păstra secretul, însă Jon vrea să-i rămână credincios. O adevărată teroare. Dacă cele spuse mai sus nu au fost îndeajuns ca să-i producă dureri în stomac lui Jon înainte de urcare, Tormund vine şi el şi îi spune în glumă să nu ţipe dacă se întâmplă să alunece de pe Zid, pentru că nu ar fi o amintire prea plăcută pentru Ygritte.

Sălbaticii merg mai departe, însă momentele de suspans sunt nelipsite. Mai întâi, o bucată de gheaţă îl loveşte pe Jon în cap, apoi Zidul se crapă când fata loveşte peretele; mai multe bucăţi de gheaţă se desprind din el şi omoară câţiva oameni. Ygritte şi Jon stau să cadă şi ei fiindcă Orell le taie funia de care erau suspendaţi, dar orice film cu escaladări te învaţă că în asemenea situaţii trebuie să te balansezi ca să ajungi la marginea stâncii. Credem că Ygritte n-a urmărit astfel de filme, însă dă dovadă de perspicacitate şi îşi dă seama care este calea de scăpare. În ultimul moment, Jon şi Ygritte scapă nevătămaţi. Scena te face să crezi că este posibil că unul din personajele preferate ale lui George R. R. Martin va muri!
Casa Greyjoy
Dacă ar trebui să ghicim, am zice că tortura lui Theon va mai dura cel puţin un sezon pentru că Ramsay Snow se distrează de minune; cel mai înfricoşător lucru este că nu vrea să scoată nicio informaţie de la Greyjoy, chiar dacă i-a mărturisit totul, până când acesta nu va crede că el este salvatorul lui. Spre plăcerea lui, acesta îl minte şi îl înşală, iar din când în când îi mai taie câteva bucăţi din corp, care după socoteala lui nu-i mai folosesc lui Theon, atât cât să nu-l omoare!
Casa Stark

Duşmani până la moarte

Nu este loc pentru două femei Alfa în aceeaşi tavernă; Meera Reed şi Osha devin competitive şi se întrec în tot felul de lucruri, cum ar fi cine jupoaie mai bine un iepure, iar Bran este mereu prin preajmă ca să le tempereze. Hodor se trezeşte la sfârşitul certei. Nu putem spune acelaşi lucru şi despre neajutoratul Jojen, care pare să joace o scenă din ”Exorcistul” în timp ce doarme. Meera se grăbeşte să îl ajute, în timp ce ceilalţi privesc cum se linişteşte. A avut o viziune – spune ea. Când Jojen se trezeşte îi spune lui Bran, cu mult patos în glas, că Jon Snow este dincolo de Zid şi este înconjurat de inamici. Veştile nu sunt prea bune pentru mica echipă.

Răsplata

Arya l-a bătut pe Bran de când era mică şi învăţa să tragă cu arcul, şi se pare că talentul ei s-a îmbunătăţit de atunci, deşi nu ştim exact când. Dar Anguy nu se poate abţine să nu-i arate cum se face. Este un lucru bun fiindcă tânăra Stark nu doar că ascultă predica de iniţiere, dar este şi atentă la zgomotele care vin dinspre tufişuri. Melisandre începe să vorbească cu Thoros din Myr în valyriană despre cine i se închină Zeului Luminii şi cum; Melisandre a întârziat din cauza conferinţei teologice improvizate, dar a ţinut să-l vadă de aproape pe Beric Dondarrion, care a fost înviat de şase ori până acum. Ea refuză să creadă şi îl examinează îndeaproape pe Lord, în timp ce Thoros îi spune o poveste edificatoare despre cum şi-a pierdut încrederea, cum a devenit un alcoolic, şi, într-un final, cum Zeul Luminii i-a deschis ochii când l-a reînviat pe Dondarrion. Deşi a rămas tot un alcoolic. După vizita de la Frăţie, Melisandre recunoaşte că are nevoie de Gendry, unul din bastarzii lui Robert Baratheon, în vinele căruia curge sânge albastru, fiindcă aşa i-a comandat Zeul ei. Ţinând cont de faptul că toată lumea, cu excepţia Aryei, i se închină lui R'hllor, băiatul este dat pe mâinile preotesei fără ca cineva să se împotrivească; doar fata casei Stark are resentimente. Drept pedeapsă, primeşte o predicţie nefericită din partea unei femei care îi spune că întunericul sălăşluieşte în interiorul ei şi că va omorî mulţi oameni. Melisandre şi Gendry pleacă împreună.

Tânăra mireasă

După ce Robb i-a tăiat capul lui Rickard Karstark, conducătorul armatei sale, acum trebuie să coopereze cu parşivii de Frey, pe care i-a mai înşelat o dată când s-a însurat cu Talisa în ciuda căsătoriei aranjate cu o fiică a familiei Frey. Desigur că Walder Frey nu este prost şi îi cere în schimb castelul Harrenhal şi ca Edmure, Lordul de Riverrun, să se însoare cu fata lui, Roslin. Doar aşa Robb va primi o armată. Condiţiile sale sunt dure, dar bătrânul Walder s-a făcut înţeles. Lui Edmure nu-i convine căsătoria aranjată, dar, fiindcă nu există altă opţiune, acceptă să se însoare cu fata lui Frey.
Casa Lannister

O altă cale

Problemele lui Jaime se apropie de sfârşit: cu o mână tăiată, îngropat în noroi, după un doctor şi o baie caldă, acum şade la masa lui Lord Bolton, mâncând o friptură. Din fericire, nu şi-a pierdut mintea de tot după zilele de tortură şi îşi dă seama că ospitalitatea celorlalţi nu este o coincidenţă; Roose Bolton vrea ceva de la el, pentru că nu mai există om care să nu vrea ceva la schimb pe lumea asta… El cere o răscumpărare pentru Jaime, ţinând cont că jocul de-a ”războiul” costă mulţi bani. Băiatul familiei Lannister îi vorbeşte despre tatăl său şi îi reaminteşte lui Bolton cât este dispus să plătească pentru libertatea băiatului său. Pentru prima oară – după legea cifrelor mari – menţionarea numelui lui Tywin dă roade aşa încât Lord Bolton decide să-l elibereze. Însă Brienne nu pleacă nicăieri.

Jocul

Că tot veni vorba de Tywin, a sosit vreme ca cele două genii, Lady Olenna şi bătrânul Lannister, să stea la aceeaşi masă şi să se umilească unul pe altul. Subiectul discuţiei: nunta dintre Cersei şi Ser Loras. Tywin vrea ca fiica lui să se mărite cu băiatul homosexual al familiei Tyrell pentru a garanta loialitatea casei şi să interzică unirea lui Loras şi Sansa (prin urmare, să împiedice familia Tyrell să pună stăpânire pe Nord). Interesele Reginei Spinilor sunt diferite de ale lui. Vei auzi totul, de la cuvinte iscoditoare despre homosexualitatea lui Loras, până la implicaţiile incestului dintre Cersei şi Jaime, dar în final – aşa cum s-a întâmplat de multe ori – Tywin prevalează. El câştigă dezbaterea după ce o ameninţă pe Lady Olenna că îl va trimite pe Loras în Garda Regelui şi va lăsa casa Tyrell fără moştenitor. Bine jucat Tywin! Lady Olenna acceptă înfrângerea cu demnitate şi aprobă căsătoria.

Spărgătorii de nunţi

Întâlnirea amoroasă dintre Loras şi Sansa are loc în grădină, unde cei doi încearcă să aibă o conversaţie decentă, dar, de această dată, interesul lor comun – bărbaţii – nu-i uneşte, ci mai degrabă îi îndepărtează unul de altul. Cersei şi Tyrion urmăresc scena de la una din ferestrele castelului, în timp ce se gândesc care din cele două nunţi se va încheia mai rău. Tyrion vorbeşte din nou despre tentativa de asasinare şi, într-un final, află că nu regina a fost cea care a ordonat să fie ucis în timpul luptei de la Apa Neagră, ci Joffrey. Desigur că asta nu îl face prea fericit. Mai târziu, o vizitează pe Sansa pentru a-i spune crudul adevăr, cum că urmează să devină soţia lui, piticul ciudat cu cicatrice.
Micul consiliu
Dacă dialogul dintre Regina Spinilor şi Tywin nu a fost destul de satisfăcător, Degeţel şi Varys fac un schimb de replici amuzante. Aşa cum ne aşteptam, Petyr Baelish descoperă că Ros, prostituata devenită confidentă, l-a informat pe Păianjen despre unele lucruri, aşa că o dă pe mâinile lui Joffrey, ca să facă cu ea ce doreşte. Apoi cei doi încep să vorbească despre imperiu şi despre natura haosului. Degeţel spune că haosul este ca o scară: mulţi încearcă s-o urce, dar nu reuşesc şi nici nu mai încearcă, deorece căderea îi zdrobeşte; iar unora li se oferă şansa de a urca, dar o refuză. Frumoasa metaforă se încheie cu Jon Snow şi Ygritte care ajung în vârful Zidului, epuizaţi; apoi privesc întregul regat de la întălţime. La finalul scenei se sărută.

Distribuție Edit

În curând...

ReferințeEdit

Also on FANDOM

Random Wiki